Islamic Widget

Kamis, 26 Agustus 2010

Malam Lailatul Qadar

Ibnu Mas'ud ra.berkata : Disebutkan kepada Rasulullah saw seorang laki-laki dari Bani Israil membawa pedang di atas pundaknya dalam jalan Allloh selama seribu bulan. Rasulullah saw kagum akan hal itu dan mengharapkan itu untuk ummatnya.

Rasulullah saw berdoa " Ya Tuhanku, Engkau telah menjadikan ummatku yang paling pendek umurnya di antara umat-umat yang ada dan yang paling sedikit amalnya ".
Lalu Allloh memberikan kepadanya Lailatul Qadar , lebih utama dari seribu bulan ,- yaitu masa seperti yang dimiliki oleh laki- laki bangsa Israil yang mengangkat pedang dalam sabilillah - bagi beliau sendiri juga umatnya sampai hari kiamat ".

Laki-laki dari Bani Israil itu tiada lain adalah Syam'un , dia memerangi musuh selama seribu bulan dan tidak pernah kering pelana kudanya serta selalu mengalahkan orang-orang kafir berkat kekuatan dan keberanian yang telah diberikan Allloh padanya. Dan hati orang kafir merasa sempit dibuatnya , maka mereka mengirimkan utusan kepada isterinya dan menjamin satu baki emas kalau dia dapat mengikat Syam'un dan memenjarakannya dalam sebuah rumah , sehingga mereka merasa tenang .

Maka ketika Syam'un tidur disuatu malam perempuan itu mengikatnya dengan tali ijuk , setelah terbangun dia menggerakkan tubuhnya hingga memutuskan tali ijuk yang mengikatnya . Dia bertanya kepada istrinya " Mengapa kamu melakukan ini ?" , Istrinya berkata " aku hanya ingin menguji kekuatanmu" , ketika berita ini sampai kepada orang - orang kafir mereka mengirimkan rantai kepada perempuan itu dan diapun mengikat Syam'un dengan rantai itu , namun ranti itu dapat diputuskan oleh Syam'un.

Tipu muslihat orang kafir tidak berhenti disitu saja , mereka selalu berusaha untuk membinasakan Syam'un dengan berbagai cara , namun Allloh berkehendak lain , Syam'un justru selamat dari reruntuhan yang membinasakan kaum kafir.

Ketika para sahabat Rasulullah mendengar berita itu mereka berkata " Ya Rasulullah , apakah kami dapat menemukan pahala Syam'un itu ?"
Kemudian Rasulullah saw mohon kepada Allloh apa yang dimagsud para sahabat , Dia memberikan malam lailatul Qadar sebagai mana tersebut diatas.

Anas ra. berkata : " Rasulullah saw bersabda " Apabila datang malam lailatul Qadar , maka turunlah Jibril dengan rombongan malaikat , Mereka mambacakan shalawat dan Salam atas setiap hamba yang berdiri atau duduk dzikir kepda Allloh swt,"

Dari Umar ra, Rasulullah saw " Barang siapa yang menghidupkan malam tanggal duapuluh tujuh dari bulan Ramadhan sampai subuh , maka itu lebih aku suka dari pada berdiri beribadah pada malam malam bulan Ramadhan keseluruhannya".

Fatimah berkata :" Wahai ayah , apa yang dapat dilakukan orang-orang lemah ,laki-laki dan perempuan , yang tidak dapat berdiri? "

Beliau bersabda :" Tidaklah mereka meletakkan bantal-bantalnya saat malam itu dan berdoa pada Allloh Azza wa Jalla , kecuali hal itu lebih aku suka daripada berdirinya umatku pada bulan Ramadhan".

Wallohus Salam,


Imam al Ghazali
Mukasyafatul Qulub , Bab 42

Jumat, 20 Agustus 2010

Tentang Allah.

Suatu hari Raja Muzaffar yang masih kanak-kanak bertanya kepada bondanya tentang Allah.
“Bonda.. Dimana Allah dan bolehkah anakanda melihatNya?”
“Oh.. Allah itu di Arasy wahai anakanda dan anakanda tidak dapat melihatNya kerana Allah berada nun jauh diatas 7 petala langit. Sedangkan langit kedua pun manusia tidak nampak bagaimana hal keadaan zatnya lantas bagaimana mungkin anakanda akan dapat melihat Allah yang berada di Arasy yang terletak lebih atas dan jauh daripada 7 petala langit?”
“Oh begitu… Bagaimana dengan dalilnya bonda?”
“Dalilnya begini.. “Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah Yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, kemudian Dia bersemayam di atas Arasy untuk mengatur segala urusan”.. dari surah Yunus ayat ke 3.”
Maka giranglah hati Raja Muzaffar kerana telah mendapat jawapan daripada persoalan yang selama ini sentiasa semak difikirannya. Masa pun berlalu.. hari berganti minggu, minggu berganti bulan dan bulan berganti tahun, maka telah remajalah Raja Muzaffar. Suatu hari Raja Muzaffar diperintahkan ayahandanya supaya belajar ilmu-ilmu agama dari Syeikh Abdullah selaku Mufti di negeri ayahandanya itu. Maka tidak sabar-sabarnya lagi Raja Muzaffar mahu berguru dengan Syeikh Abdullah sementelah pelajaran agama adalah yang paling diminatinya.
Suatu hari sambil duduk-duduk santai dengan Syeikh Abdullah tiba-tiba Raja Muzaffar ditanyai Syeikh Abdullah dengan 2 persoalan yang tidak asing baginya.
“Wahai anakanda Putera Raja.. Dimana Allah dan bolehkah anakanda Putera Raja melihatNya?”
Sambil tersenyum Raja Muzaffar menjawab sebagaimana yang telah diajarkan bondanya dahulu.
“Allah itu di Arasy wahai Syeikh Guru dan beta tidak boleh melihatNya kerana Allah berada nun jauh diatas 7 petala langit.”
Tersenyum kecil Syeikh Abdullah mendengar jawapan muridnya itu dan sejenak selepas menghela nafasnya Syeikh Abdullah lalu bersuara..
“Begini anakanda Putera Raja… Allah itu bukannya makhluk seperti kita lantaran itu Allah tidak seperti kita. Apa sahaja hukum yang terjadi pada makhluk tidak berlaku seperti itu atas Allah. Oleh itu Allah tidak bertempat kerana bertempat itu hukum bagi makhluk.”
“Lantas dimana Allah itu wahai Syeikh Guru?”
“Allah itu tidak bertempat kerana Dia bersifat qiammuhu binafsihi yang bermaksud Allah tidak berhajat pada sesuatu zat lain untuk ditempati. Jika kita mengatakan Allah berhajat pada sesuatu zat lain untuk ditempati maka ketika itu kita telah menyerupakan Allah dengan keadaan makhluk. Ketahuilah, Allah tidak serupa dengan makhluk berdasarkan kepada dalil dari surah asy-Syuura ayat 11 yang bermaksud “Dia tidak menyerupai segala sesuatu.” Allah tidak berdiam di Arasy kerana Arasy itu adalah makhluk. Bagaimana mungkin makhluk dapat menanggung zat Allah sedang bukit dihadapan Nabi Musa pun hancur kerana tidak dapat menanggung pentajalian Allah.”
Raja Muzaffar mengangguk-anggukkan kepalanya tanda faham. Kemudian Syeikh Abdullah menambah..
“Berkenaan tentang anakanda Putera Raja tidak boleh melihat Allah itu adalah betul namun bukanlah kerana Allah itu jauh maka anakanda Putera Raja tidak boleh melihatNya.”
“Jika bukan begitu lantas bagaimana Syeikh Guru?” Tanya Raja Muzaffar beria-ia ingin tahu.
“Sebenarnya kita tidak dapat melihat Allah bukanlah kerana faktor jarak tetapi kerana keterbatasan kemampuan penglihatan mata manusia yang tidak mampu melihat zatNya. Ini bersesuai dengan firman Allah yang bermaksud “Dia tidak dapat dicapai oleh penglihatan mata, sedang Dia dapat melihat segala penglihatan itu dan Dialah Yang Maha Halus lagi Maha Mengetahui.”.. dari surah al-An’am ayat 103.”
Terdiam Raja Muzaffar mendengar hujah gurunya itu. Barulah beliau sedar bahawa apa yang menjadi pegangannya selama hari ini adalah salah. Pegangan yang mengatakan bahawa Allah itu di Arasy dan Allah tidak boleh dilihat kerana faktor jarak adalah satu kesilapan. Huraian daripada gurunya melalui ilmu Kalam membuatkan Raja Muzaffar begitu kagum dengan kekuasaan akal yang dapat menghuraikan segala-galanya tentang Tuhan. Bermula dari hari itu Raja Muzaffar berpegang dengan hujah gurunya bahawa Allah itu tidak bertempat dan manusia tidak boleh melihat Allah kerana keterbatasan kemampuan penglihatan mata manusia. Akhirnya dengan berkat ketekunan dan kesungguhan, Raja Muzaffar telah berjaya menguasai ilmu-ilmu ketuhanan menurut peraturan ilmu Kalam sebagaimana yang diajarkan oleh Syeikh Abdullah hingga mahir.
Masa terus berjalan dan kini Raja Muzaffar telah dewasa. Oleh kerana begitu minatnya yang mendalam tentang ilmu-ilmu ketuhanan maka beliau meminta izin daripada ayahandanya untuk menperdalamkan lagi ilmu pengetahuannya dengan belajar dari guru-guru yang berada diluar istana sementelah Syeikh Abdullah telah meninggal dunia. Ayahandanya memberi izin lalu tanpa berlengah Raja Muzaffar menemui sahabat-sahabat sealiran almarhum Syeikh Gurunya untuk melanjutkan pelajaran.
Raja Muzaffar mempunyai sikap yang pelik. Saban hari apabila beliau melalui pekan-pekan kecil untuk sampai ke rumah guru-gurunya, beliau akan bertanya kepada setiap orang yang ditemuinya dengan soalan yang pernah ditanya kepada bondanya iaitu dimana Allah dan bolehkah manusia melihatNya?. Bagi sesiapa yang menjawab soalannya itu sebagaimana yang pernah dijawab oleh bondanya maka beliau akan membetulkan kefahaman orang itu dengan hujah almarhum gurunya Syeikh Abdullah. Jika orang itu tidak mahu tunduk dengan hujahnya maka orang itu akan dipukulnya sebelum diusir dari negerinya itu. Begitulah sikap Raja Muzaffar setiap hari sehingga pada suatu hari beliau bertemu dengan seorang tua yang sedang bertungkus-lumus menyediakan air minuman untuk diberi minum kepada orang yang lalu-lalang disebuah pekan tanpa mengambil sebarang upah. Melihat kelakuan pelik orang tua itu lantas Raja Muzaffar mendekatinya.
“Hei orang tua.. mengapa kamu tidak mengambil upah atas usahamu itu?”
Tanya Raja Muzaffar tegas. Orang tua yang sedari tadi begitu khusyuk mengagih-agihkan minumannya itu terkejut dengan pertanyaan Raja Muzaffar lalu meminta Raja Muzaffar memperkenalkan dirinya.
“Siapakah tuan ini?” Tanya si Tua.
“Beta adalah Putera Raja negeri ini!” Jawab Raja Muzaffar tegas.
“Oh kalau begitu tuan ini tentu Raja Muzaffar yang terkenal dengan ketinggian ilmu ketuhanan itu. Tapi sayang, tuan hanya tahu ilmu tentang Allah tetapi tuan sendiri belum mengenal Allah. Jika tuan telah mengenal Allah sudah pasti tuan tidak akan bertanya kepada saya soalan tuan tadi.”
Terkebil-kebil mata Raja Muzaffar mendengar kata-kata si Tua itu. Hatinya terpesona dengan ungkapan ‘mengenal Allah’ yang diucapkan orang tua itu. Lantas beliau bertanya kepada orang tua itu.
“Kemudian apa bezanya antara ‘tahu’ dengan ‘kenal’?”
Dengan tenang si Tua itu menjawab..
“Ibarat seseorang yang datang kepada tuan lantas menceritakan kepada tuan tentang ciri-ciri buah nangka tanpa menunjukkan zat buah nangka, maka ini mertabat ‘tahu’ kerana ianya hanya sekadar maklumat dan orang yang berada pada mertabat ini mungkin akan menyangka bahawa buah cempedak itu adalah nangka kerana ciri-cirinya seakan sama. Berbanding seseorang yang datang kepada tuan lantas menghulurkan sebiji buah nangka, maka ini mertabat ‘kenal’ kerana zatnya terus dapat ditangkap dengan penglihatan mata dan orang yang berada pada mertabat ini pasti dapat mengenal mana cempedak dan mana nangka dengan tepat.”
Raja Muzaffar mendengar dengan teliti huraian si Tua itu. Diam-diam, hatinya membenarkan apa yang diperkatakan si Tua itu. Kemudian terlintas dihatinya untuk bertanyakan soalan yang lazim ditanyanya kepada orang ramai.
“Kalau begitu wahai orang tua silalah jawab persoalan beta ini.. Dimana Allah dan bolehkah manusia melihatNya?”
“Allah berada dimana-mana sahaja dan manusia boleh melihatNya.” Jawab si Tua dengan tenang.
Tercengang Raja Muzaffar mendengar jawapan orang tua itu. Seketika kemudian terus saja orang tua itu dipukulnya sehingga jatuh tersungkur. Melihat orang tua itu tidak cuba mengelak pukulannya bahkan langsung tidak menunjukkan reaksi takut maka Raja Muzaffar pun lantas bertanya..
“Kenapa kamu tidak mengelak pukulan beta wahai orang tua?”
“Bukankah tadi sudah saya bilang.. tuan ini hanya orang yang tahu tentang Allah tetapi bukannya orang yang benar-benar mengenal Allah.”
Terdiam Raja Muzaffar mendengar kata-kata si Tua itu. Kemudian beliau menenangkan dirinya lantas bersegera duduk diatas tanah dihadapan orang tua itu.
“Baiklah orang tua. Silalah huraikan jawapan kamu tadi sebab beta berpegang bahawa Allah itu tidak bertempat dan manusia tidak boleh melihat Allah.”
“Allah itu tidak bertempat adalah menurut pandangan hukum akal sahaja sedang pada hakikatnya tidak begitu.” Ujar orang tua itu sambil mengesat bucu bibirnya yang berdarah. Kemudian beliau menyambung..
“Bukankah Allah itu wujudNya esa?”
“Benar.” Jawab Raja Muzaffar.
“Jika Allah itu wujudNya esa maka sudah barang tentu tidak ada wujud sesuatu bersertaNya.”
“Benar.” Jawab Raja Muzaffar.
“Lantas bagaimanakah kedudukan wujud alam ini jika Allah itu diyakini wujud tanpa ada selain zat yang wujud bersertaNya dengan pandangan mata hati?”
Raja Muzaffar memejamkan matanya rapat-rapat lantas dikerahkan pandangan mata hatinya untuk memahami persoalan yang ditanyai orang tua itu. Tiba-tiba akalnya dapat menangkap dan memahami hakikat alam ini jika ianya merujuk kepada ruang lingkup keesaan wujud Allah. Lantas beliau membuat satu kesimpulan..
“Jika dipandang dari sudut esanya wujud Allah maka alam ini tidak lain melainkan diriNya sendiri… Tiba-tiba sahaja perkataan itu terpacul keluar dari bibirnya. Terkebil-kebil matanya apabila mendengar ucapannya sendiri. Maka lidahnya kelu dan akalnya lumpuh. Terkejut. Tergamam. Terbungkam.
“Jadi kalau begitu ketika tuan memandang alam ini, siapa yang tuan pandang pada hakikatnya?” Pantas soalan itu diajukan kepada Raja Muzaffar.
“Pada hakikatnya beta memandang Allah!”
“Nah kalau begitu bukankah Allah ada berfirman yang bermaksud “Dimana sahaja kamu menghadap, disitulah wajah Allah” dari surah al Baqarah ayat 115 dan dalam surah al Hadiid ayat 3 yang bermaksud “Dialah yang awal, yang akhir, yang zahir dan yang batin.”
Kemudian orang tua itu bertanya lagi..
“Dan sekarang dapat atau tidak tuan melihat Allah ketika ini”
“Ya.. beta menyaksikan dengan ainul basyiroh.”
Perlahan-lahan berjujuran air mata dari bucu mata Raja Muzaffar. Beliau menahan sebak kerana sekarang beliau sudah faham kenapa orang tua itu tidak mengambil upah atas usahanya dan tidak mengelak ketika dipukul. Semuanya kerana yang dipandangnya adalah pentajallian Allah. Dalam hati perlahan-lahan beliau berkata.. “Memang benar sesungguhnya pada sudut ini, Allah berada dimana-mana sahaja dan manusia boleh melihat Allah.”
“Makanya wahai Putera Raja.. inilah yang dinamai sebagai ilmu hakikat.”
Semenjak hari itu, Raja Muzaffar terus mendampingi orang tua itu untuk mempelajari lebih dalam selok-belok ilmu hakikat hingga diangkat beliau oleh gurunya menduduki kedudukan Syeikh ilmu hakikat. Demi mempraktikkan ilmu-ilmu hakikat yang halus, Raja Muzaffar telah menjadi seorang ahli ibadah yang alim. Beliau tidak lagi berpegang dengan fahaman almarhum gurunya iaitu Syeikh Abdullah kerana baginya jalan yang boleh membuatkan seseorang itu dapat mengenal Allah dengan haqqul yaqin ialah dengan ilmu hakikat. Beliau telah mengenepikan duduk didalam peraturan hukum akal sama sekali dan mulai duduk didalam peraturan musyahadah. Bagi beliau, ilmu Kalam yang dituntutnya selama ini adalah semata-mata salah.
Setelah kemangkatan ayahandanya maka Raja Muzaffar ditabalkan menjadi sultan dinegerinya dan sekarang beliau menyandang gelaran Sultan Muzaffar Syah pada usia 50 tahun. Beliau memerintah negerinya dengan adil dan saksama namun sikap peliknya yang dahulu masih diteruskannya. Dimana sahaja beliau pergi beliau tetap akan bertanyakan soalannya yang lazim itu. Jika orang yang ditanya tidak dapat menjawab maka akan diajarkan jawabannya menurut ilmu hakikat dan jika orang itu membangkang akan dihukum bunuh. Akhirnya kelaziman Sultan Muzaffar Syah ini membuatkan seluruh rakyat jelatanya menganut fahaman hakikat. Justeru itu rakyat jelata dinegerinya hidup aman dan makmur.
Suatu petang Sultan Muzaffar Syah yang terkenal sebagai Mursyid ilmu hakikat itu berjalan-jalan disebuah padang rumput yang luas dengan ditemani para pembesar istana. Pandangannya tertarik pada gelagat seorang pemuda pengembala kambing dalam lingkungan usia 30an yang sedang berusaha menghalau seekor serigala yang cuba memakan kambing gembalaannya. Baginda mendatangi pemuda gembala itu. Kelihatan pemuda itu hanya memakai pakaian yang diperbuat daripada guni dan tidak mempunyai kasut sebagai alas kaki. Rambutnya kering berdebu, bibirnya kering dan badannya kurus.
“Wahai pemuda.. kenapa kamu menghalau serigala itu dari memakan kambing itu, tidakkah kamu menyaksikan hakikat serigala itu? Maka biarkan sahaja Allah bertindak menurut kemahuanNya.”
Mendengar kata-kata Sultan Muzaffar Syah itu sekonyong-konyong pemuda gembala itu menggenggam pasir lantas dilemparkannya pasir itu ke muka Sultan Muzaffar Syah. Kemudian pemuda gembala itu membongkok untuk mengambil segenggam pasir lagi lalu dilemparkan lagi ke muka Sultan Muzaffar Syah. Sultan Muzaffar Syah hanya tercegat sahaja mungkin terkejut dengan tindakkan pemuda gembala itu. Pemuda gembala itu terus mahu mengambil segenggam pasir lagi dan melihat itu seorang pembesar istana yang berada disitu terus memukul pemuda gembala itu hingga beliau pengsan.
Apabila sedar dari pengsan, pemuda gembala itu mendapati tangan dan lehernya telah dipasung dengan pasungan kayu didalam sebuah penjara. Tidak lama kemudian datang dua orang pengawal istana dengan kasar merenggut badannya dan membawanya ke suatu tempat yang amat asing baginya. Tidak lama berjalan akhirnya mereka sampai dihadapan singgahsana Sultan Muzaffar Syah.
“Mengapa kamu melempari muka beta dengan pasir?” Tenang sahaja pertanyaan Sultan Muzaffar Syah.
“Kerana tuanku mengatakan bahawa serigala itu adalah Allah yakni Tuhan saya.”
“Bukankah hakikat serigala itu sememangnya begitu?” Tanya Sultan Muzaffar Syah hairan.
“Nampaknya dakwaan yang mengatakan bahawa tuanku ini adalah seorang yang mengenal Allah adalah bohong semata-mata.”
“Kenapa kamu berkata begitu?”
“Sebab orang yang sudah sempurna mengenal Allah pasti merindui untuk ‘menemui’ Allah.”
Setelah 30 tahun baru hari ini hati Sultan Muzaffar Syah terpesona lagi apabila mendengar ungkapan ‘menemui Allah’ yang diucapkan oleh pemuda gembala itu. Dahulu hatinya pernah terpesona dengan ungkapan ‘mengenal Allah’. Sejurus itu juga Sultan Muzaffar Syah memerintahkan agar pasung kayu yang dikenakan pada pemuda gembala itu ditanggalkan.

“Lantas apa utamanya ‘bertemu’ berbanding ‘kenal’?”
Tanya Sutan Muzaffar Syah.
“Adakah tuanku mengenali sifat-sifat Rasulullah?”
Tanya pemuda gembala itu tiba-tiba..
“Ya, beta kenal akan sifat-sifat Rasulullah.”
“Lantas apa keinginan tuanku terhadap Rasulullah?”
“Semestinyalah beta mahu dan rindu untuk menemuinya kerana baginda adalah kekasih Allah!”
“Nah begitulah… Orang yang sempurna pengenalannya terhadap sesuatu pasti terbit rasa ingin bertemu dengan sesuatu yang telah dikenalinya itu dan bukannya hanya sekadar berputar-putar didaerah ‘mengenal’ semata-mata.”
Tiba-tiba sahaja Sultan Muzaffar Syah berteriak kuat dengan menyebut perkataan ‘Allahu Akbar’ sekuat-kuat hatinya lalu baginda jatuh pengsan. Tidak lama kemudian setelah wajahnya disapukan dengan air sejuk maka baginda kembali sedar. Sultan Muzaffar Syah terus menangis teresak-esak hingga jubahnya dibasahi dengan air matanya. Baginda memuhassabah dirinya.. “Memang.. memang selama ini beta mengenali Allah melalui ilmu hakikat tetapi tidak pernah hadir walau sekelumit rasa untuk bertemu denganNya. Rupa-rupanya ilmu hakikat yang beta pegangi selama ini juga salah sepertimana ilmu bonda dan ilmu Syeikh Abdullah”.. bisik hatinya. Kemudian terlintas difikiran Sultan Muzaffar Syah untuk menanyakan soalan lazimnya kepada pemuda gembala itu.
“Kalau begitu wahai orang muda, silalah jawab persoalan beta ini.. Dimana Allah?”
Dengan tenang pemuda gembala itu menjawab..
“Allah berada dimana Dia berada sekarang.”
“Kalau begitu, dimana Allah sekarang?
“Sekarang Allah berada dimana Dia berada dahulu.”
“Dimana Allah berada dahulu dan sekarang?”
“Dahulu dan sekarang Dia berada ditempat yang hanya Dia sahaja yang ketahui.”
“Dimana tempat itu?”
“Didalam pengetahuan ilmu Allah.”
Sultan Muzaffar Syah terdiam sebentar sambil keningnya berkerut memikirkan jawapan yang diberi pemuda gembala itu. Kemudian baginda meneruskan pertanyaannya lagi.
“Bolehkah manusia melihat Allah?”
“Kunhi zatNya tidak boleh dicapai dengan pandangan mata kepala dan pandangan hati.”
“Sila perjelaskan lagi wahai anak muda.” Pinta Sultan Muzaffar Syah.
“Begini tuanku.. adapun jawapan yang diberikan oleh bonda tuanku itu diatas soalan lazim yang tuanku berikan itu adalah sebenarnya betul menurut tahapan akal tuanku yang ketika itu dinilai masih kanak-kanak. Adapun jawapan yang diberikan oleh Syeikh Abdullah itu juga betul jika dinilai dari sudut hukum akal. Adapun jawapan yang diberikan oleh Syeikh Tua itu juga betul jika dinilai dari sudut pengamalan musyahadah terhadap ilmu Hakikat. Begitu jugalah dengan jawapan yang saya berikan juga betul jika dinilai dari sudut ilmu Ma’rifat. Tiada yang salah cuma ilmu itu bertahap-tahap dan tuanku telah pun melalui tahapan-tahapan itu. Dari tahapan jahil (ilmu bonda) ke tahapan awam (ilmu Kalam) kemudian ke tahapan khusus (ilmu Hakikat) dan akhir sekali ke tahap khawasul khawas (ilmu Ma’rifat).”

Kemudian pemuda gembala itu terus menyambung kata-katanya..
“Jika ilmu Hakikat itu jalan fana kerana menilik kepada zat Allah maka ilmu Ma’rifat pula jalan baqo’ kerana menilik terus kepada Kunhi zat Allah. Maka jawapan bagi persoalan tuanku itu secara yang dapat saya simpulkan ialah Tiada yang tahu dimana Allah melainkan Allah dan tiada sesiapa yang dapat melihat Allah melainkan diriNya sendiri.”

Sultan Muzaffar Syah mengangguk-anggukkan kepalanya tanda faham.
“Jadi bagaimana hendak sampai ke tahap mengenal Allah dengan sempurna sehingga terbit rasa ingin untuk menemuiNya?”
“Jangan mengenal Allah dengan akal sebaliknya mengenal Allah dengan Allah.”
“Kemudian, apakah cara-caranya untuk dapat bertemu dengan Allah?”
“Sebagaimana firman Allah yang bermaksud “.. Barangsiapa mengharap pertemuan dengan Tuhannya maka hendaklah dia mengerjakan amalan soleh dan janganlah dia mempersekutukan Tuhannya dalam beribadat kepadanya”.. dari surah al Kahfi ayat 110.”

Mendengar penjelasan daripada pemuda gembala itu hati Sultan Muzaffar Syah menjadi tenang dan akhirnya baginda diterima menjadi murid si pemuda gembala itu. Kerana kesungguhan yang luarbiasa dalam menuntut ilmu Ma’rifat maka baginda mahsyur terkenal sebagai seorang sultan yang arifbillah lagi zuhud dan warak. Kemudian rakyatnya dibiarkan bebas untuk berpegang pada mana-mana fahaman pun asalkan ajarannya masih didalam ruang lingkup yang mengikuti pegangan Ahlussunnah wal Jamaah. Dan sekarang pada usia 70 tahun barulah Sultan Muzaffar Syah sedar dan faham bahawa untuk memahami tentang Allah maka seseorang itu harus melalui tahapan-tahapan yang tertentu sebelum seseorang itu layak dinobatkan sebagai arifbillah. Baginya samada ilmu Kalam, ilmu Hakikat atau ilmu Ma’rifat maka kesemuanya adalah sama penting untuk dipelajari bagi mewujudkan kesempurnaan untuk mencapai kedudukan Insan Kamil yang Ma’rifatullah.

Kini Sultan Muzaffar Syah sudah memahami bagaimana rasanya rindu kepada Allah dan bagaimana rasanya benar-benar tidak sabar untuk bertemu Allah. Sejak semalam mulutnya tidak henti-henti asyik mengucapkan kalimah Allah..Allah..Allah dan kadang-kadang terlihat deruan air mata jernih mengalir perlahan dipipinya sewaktu dipembaringan. Perlahan-lahan pemuda gembala menghampiri Sultan Muzaffar Syah yang sejak 20 tahun lalu tinggal bersama dengannya dirumah usangnya lantas meletakkan kepala muridnya itu diribaan silanya dengan linangan air mata. Kini nafasnya mulai tersekat-sekat dan melihat itu, pemuda gembala merapatkan bibirnya ke telinga Sultan Muzaffar Syah lantas mentalqinkan baginda dengan dua kalimah syahadah seraya diikuti baginda dengan senyuman. Sejurus kemudian Sultan muzaffar Syah menghembuskan nafasnya yang terakhir. Suasana hening… pemuda gembala menunduk sahaja dan sebentar kemudian dia berkata..

“Wahai alangkah beruntungnya.. sekarang tuanku benar-benar telah menemui Allah dan dapat mengenalNya dengan sebenar-benar kenal. Wahai Allah, masih belum layakkah untuk aku bertemu denganMu.. aku mencemburui Sultan Muzaffar Syah ini maka jemputlah aku menghadapMu Ya Allah…”. Sebentar kemudian pemuda gembala itu pun turut rebah dan menghembuskan nafasnya yang terakhir. Suasana kembali hening………

Dari Catatan:



oleh D'khuchau King

Selasa, 17 Agustus 2010

ZAKAT

Zakat adalah Rukun Islam yang ke 3 [tiga].

A. Wajib Zakat :
Dalam mushab al Qur'an berulang kali disebutkan adanya kewajiban menunaikan zakat , diantaranya adalah :

Dan dirikanlah shalat dan tunaikanlah zakat. Dan kebaikan apa saja yang kamu usahakan bagi dirimu, tentu kamu akan mendapat pahala nya pada sisi Allloh. Sesungguhnya Allloh Maha Melihat apa-apa yang kamu kerjakan.
( QS.al Baqarah 110 )


B. Kewajiban bagi tiap orang beriman :

Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh (mengerjakan) yang ma'ruf, mencegah dari yang munkar, mendirikan shalat, menunaikan zakat dan mereka taat pada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allloh; sesungguhnya Allloh Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.
( QS. at-Taubah 71)

C.Janji Tuhan :

Sesungguhnya orang-orang yang beriman, mengerjakan amal saleh, mendirikan shalat dan menunaikan zakat, mereka mendapat pahala di sisi Tuhannya. Tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.
(QS al Baqarah 277 )

D. Makna Zakat :

Adapun makna dari Zakat adalah menjadikan mukmin [ orang beriman ] itu menjadi mahluk sosial , menjadi penolong bagi sebahagian yang lain, menyuruh (mengerjakan) yang ma'ruf, mencegah dari yang munkar.

Mari laksanakan zakat sebagai mana diteladani Rosululloh saw , kemurahan Allloh swt bahwa sekarang telah banyak beredar kitab figh yang menjelaskan tentang tata cara pelaksanaan Ibadah harta benda ( Zakat ) ini.

a. Menunaikan Zakat atas harta adalah menolong sesama.
b. Menyuruh berbuat baik adalah zakat dari nafas yang telah dikaruniakan-Nya.





E. Penerima Zakat :

Sesungguhnya zakat-zakat itu, hanyalah untuk orang-orang fakir, orang-orang miskin, pengurus-pengurus zakat, para mu'allaf yang dibujuk hatinya, untuk (memerdekakan) budak, orang-orang yang berhutang, untuk jalan Allah dan untuk mereka yuang sedang dalam perjalanan, sebagai suatu ketetapan yang diwajibkan Allah, dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
(QS at-Taubah 60)



Yang berhak menerima zakat ialah:

1. Orang fakir: orang yang amat sengsara hidupnya, tidak mempunyai harta dan tenaga untuk memenuhi penghidupannya.

2. Orang miskin: orang yang tidak cukup penghidupannya dan dalam keadaan kekurangan.

3. Pengurus zakat: orang yang diberi tugas untuk mengumpulkan dan membagikan zakat.

4. Muallaf: orang kafir yang ada harapan masuk Islam dan orang yang baru masuk Islam yang imannya masih lemah.

5. Memerdekakan budak: mencakup juga untuk melepaskan muslim yang ditawan oleh orang-orang kafir.

6. Orang berhutang: orang yang berhutang karena untuk kepentingan yang bukan maksiat dan tidak sanggup membayarnya. Adapun orang yang berhutang untuk memelihara persatuan umat Islam dibayar hutangnya itu dengan zakat, walaupun ia mampu membayarnya.

7. Pada jalan Allah (sabilillah): yaitu untuk keperluan pertahanan Islam dan kaum muslimin. Di antara mufasirin ada yang berpendapat bahwa fisabilillah itu mencakup juga kepentingan-kepentingan umum seperti mendirikan sekolah, rumah sakit dan lain-lain.

8. Orang yang sedang dalam perjalanan yang bukan maksiat mengalami kesengsaraan dalam perjalanannya.


F.Syarat Zakat :
Beberapa syarat dari harta benda , bijian , piutang , hasil bumi/tambang , perhiasan adalah sbb :

1. Islam.
2. Merdeka.
3. Milik Sempurna [ yg dizakati ]
4. Nisab .
5. Telah cukup setahun dimiliki.


G. Zakat Fitri :

Zakat Fitri ini ditunaikan menjelang hari raya idhul fitri atau pada bulan Ramadhan.

Dari Abu said ia berkata ;" Kami mengeluarkan zakat fitroh satu sa [ 3,1 liter ] dari makanan , gandum , kurma , susu kering dan anggur " [ HR.Bikhari & Muslim ]

bersambung...











Rabu, 11 Agustus 2010

Syariat.[ Revolusi Spiritual ]

Sekarang materi pelajaran agama dapat diperoleh mulai dari Sekolah dasar hingga ke perguruan tinggi seharusnya sudah cukup untuk menjadi bekal beribadah sesuai dengan petunjuk al Qur’an tentang syariat ,


Kemudian Kami jadikan kamu berada di atas suatu syariat (peraturan) dari urusan (agama) itu, maka ikutilah syariat itu dan janganlah kamu ikuti hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui”.

( QS. Jatsiyah 018)



Dalam ayat tersebut ada kata tunjuk yang berbunyi “ kamu berada diatas suatu syariat ” artinya insan agama itu berdiri beribadah harus diatas aturan ( sistem operational ) agama yang sudah baku , jika semua orang memperhatikan petunjuk ayat tersebut maka tidak ada lagi yang namanya perbedaan faham , aliran ataupun mashab dalam melaksanakan perintah agama , namun karena orang mengawali agamanya dengan rasio sendiri akhirnya terjebak dalam ketetapan yang dibuat oleh manusia sehingga timbul adanya mashab atau aliran tertentu.


Kepada para sahabat ra, adalah Nabi saw berpesan " Wasy syariatu af'ali " [ syariat itu adalah perbuatan-ku ] , dan tidaklah Nabi berbuat sesuatu melainkan dengan izin Allloh swt.


Untuk dapat mengetahui kebenaran pijakan ibadah seorang insan agama harus melihat petunjuk lain dari al Qur’an ,

(QS Adz- Dzariyat 21 ) 

“ dan pada dirimu sendiri , apakah tiada kamu perhatikan "


Akhirnya al Qur’an menunjuk diri pribadi sebagai pelaku tunggal ibadah , penguasaan keadaan diri adalah kewajiban mutlak , hanya orang sadar yang tahu diri dimana tempat berpijaknya ketika ibadah atau sholat.


Qalbu muslim adalah baitullah tempat berdirinya bangunan ibadah atau mushala , atas keadaan ini maka sesungguhnya Aqal itu berada pada Qalbu , sebagaimana bunyi kata tunjuk ” kamu berada diatas satu syariat

“ Maka jadilah Qalbu itu basic ibadah ( Iman ) ,

Qalbu sebagai basic syariat karena :

Qalbu adalah syariat nyata adanya Allloh.

Qalbu adalah syariat nyata adanya malaikat Allloh.

Qalbu adalah syariat nyata adanya kitabulloh.

Qalbu adalah syariat nyata adanya rasululloh.

Qalbu adalah syariat nyata adanya ketetapan Allloh.


Semua itu menjadi nyata adanya ketika hamba itu mendapatkan Iznillah ( izin Allloh atau iman ) sebagai mana disebut dalam kata tunjuk berikutnya :



“ Dan tidak ada seorangpun akan beriman kecuali dengan izin Allah , dan Allah menimpakan kemurkaan kepada orang-orang yang tidak mempergunakan aqalnya”.

( QS. Yunus : 100 )


Petunjuk diatas adalah menerangkan bagaimana struktur bangunan ibadah insan agama itu seharusnya berdiri.


Sekedar perbandingan kita lihat yang terjadi pada umat dewasa ini , mereka berniat dengan hati , ibadah dengan hati , khusyu dengan hati semua hal berkenaan dengan ibadah ditolak diserahkan ke hati sehingga hati jadi overload dan heng , salah kaprah ini siapa yang bertanggung jawab , ulama mana yang sanggup memikul tanggung jawab akan kesalahan fatal yang sudah terjadi.


Akhirnya lebih baik berdiam diri diatas zaman yang sudah edan ini dari pada ikut-ikutan edan , ikut saja sebagai mana petunjuk :



“ Dan Janganlah kamu mengikuti perbuatan yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran , penglihatan dan hati itu , semuanya itu akan diminta pertanggung jawaban-nya.

( QS Bani Israil 36.)


Melalui Ayat ini Alloh menghendaki kapada manusia ,agar manusia itu menuntut ilmu yang telah dijanjikannya sehingga dengan pengetahuan itu insan agama menjadi cerdas beragama , orang cerdas tidak mudah terpedaya dan tidak mudah terkecoh oleh bujuk rayu yang menyesatkan , ibadah hanya bermodal hati adalah kesalahan yang harus dipertanggung jawabkan .


Tulisan ini hanyalah kabar peringatan karena mengingatkan adalah kewajiban tersendiri bagi insan agama , dua hal yang di-ingatkan kembali adalah Menggunakan Aqal dan Qalbu , sebagaimana petunjuk dalam al Qur’an.



Qalbu adalah maqam kebesaran ilahi maka disebut Baitullah ( Rumah Allloh ) , Rumah Allloh adalah Mushola tempat berdirinya pelaku sholat ( Musholi / Muslim ) , dalam pelaksanaan ibadahnya Musholi wajib menggunakan Aqal untuk berdiri di maqom kebesaran ilahi.


Mengenali Aqal

Mengenal Aqal adalah dasar untuk ber-ibadah.
Ibadah atau abadan pada dasarnya adalah segala bentuk gerak perbuatan atau aktivitas manusia seiring dengan adanya nafas dikandung badan , maka abadan atau ibadah adalah karakteristik Insan agama , dasarnya adalah :


“ Dan tidak Aku ciptakan Jin dan Insan selain untuk beribadah padaku
( QS.Adz Dzariyat : 56 ).

Bangsa Jin adalah komunitas mahluk yang ada tapi tidak memiliki bentuk tetap sebagaimana adanya bentuk manusia , dalam berbagai riwayat Jin adalah komunitas mahluk yang suka mendengar dan mempelajari agama , bahkan mungkin memiliki perbendaharaan yang lengkap , mulai dari agama nabi Musa hingga ajaran agama yang dibawa oleh nabi Muhammad saw , tidak mengherankan jika komunitas Jin yang taat beribadah juga memiliki masjid sebagai mana manusia , masjid Jin adalah salah satu masjid yang disediakan bagi bangsa Jin yang berada di dalam kota suci Makah al Mukaramah , ada juga komunitas Jin yang suka mendengar ceramah agama tapi hanya untuk berdebat atau berhujah dengan sesamanya , dipelajarinya kajian hukum agama tapi hanya untuk mengambil manfaat atas kelonggaran yang ada diantara hukum tetap agama , dalam hal memburu ilmu pengetahuan agama komunitas Jin selalu mengirim utusan untuk mendatangi majelis taklim atau pengajian agama yang diadakan manusia , kemudian utusan itu kembali dengan membawa berita yang didengarnya.

Untuk mengantisipasi agar manusia tidak terjebak dalam ritual ibadah sebagaimana bangsa Jin , maka Allloh dan Rasulnya membuat formulasi khusus bagi ibadah insan agama , karena ibadah adalah perbuatan Allloh untuk Allloh.

Maka Allloh memberikan pelajaran kepada orang yang memiliki kecerdasan spiritual sebagaimana al hadis menyebut “ aflaha man rujiku luba “ ( sungguh beruntung orang yang mendapat rizki / anugrah kucerdasan spiritual ) , alamat kecerdasan spiritual itu berada di dalam aqal maka Allloh memberikan pelajaran itu kepada orang yang menggunakan aqal , bahkan dalam banyak ayat Allloh menyampaikan larangan beribadah tanpa menggunakan Aqal. Diantara ayat itu adalah sebagai berikut :


“ Dia mengajari kepada manusia apa-apa yang tak diketahuinya “.
( QS al Alaq :5 )


“ Pelajaran itu hanya untuk orang-orang yang ber-aqal ”
( Q.S Ali Imran : 7 )


“Dan tidak ada seorangpun akan beriman kecuali dengan izin Allah; dan Allah menimpakan kemurkaan kepada orang-orang yang tidak mempergunakan aqalnya”.
( Q.S Yunus 100 )

“AQAL”
Dari kalimat : ” ….. mempergunakan aqal “ , kita dapati kesimpulan bahwa Aqal adalah sarana bagi insan untuk melaksanakan aktivitas ibadahnya.

Dan tatacaranya adalah tetap “ I’tiba “ atau mengikuti sunah Habibullah Muhammad saw. sebagaimana para sahabat dan ahlul bait yang sudah terdahulu .

Aqal adalah satu ketetapan ilahi yang ada pada segenap insan yang wajib digunakan dalam beragama.

Aqal adalah Syarat pertama beribadah , jika manusia ber-ibadah tanpa menggunakan Aqal maka ibadahnya adalah bathil.

Ketika sekolah diajari bahwa salah satu syarat sholat adalah berakal [ sehat / tidak gila ], telah akil balig [ dewasa ].

Sekarang setelah sekian lama hal itu dipahami , mari bersama ditingkatkan dari semula paham atau mengerti menjadi kesaksian terhadap akal.

Menemukan atau mengetahui adanya “ Akal “ adalah basic dasar “ ilmu fikih “ yang sudah hilang dari peredaran karena dianggap tidak rasional , sungguh memprihatinkan sekali , bahwa sesungguhnya rasio adalah produk akal bawah atau otak yang didukung oleh gizi ( materi duniawi ) sehingga tanpa suport gizi orang jadi tak dapat menggunakan rasionya , maka jika seseorang beribadah memakai rasio sama artinya beribadah berdasarkan keduniawian , mungkinkah orang beribadah pada Allloh dengan kemurkaan Allloh , sungguh aneh orang moderat zaman sekarang , yang lebih aneh lagi aqal justru dipakai sebagai dalil ( dalil aqli ) , maka benarlah kitab al Qur’an : “ nikmat manalagi yang akan kau ingkari “.

Menggunakan aqal sebagai dalil aqli sebagai bahan pembahasan agama adalah bertentangan dengan hukum Allloh :



“Amat besar kebencian disisi Allah bahwa kamu mengatakan apa – apa yang tiada kamu kerjakan “
( QS. Ash shaf : 03 )


Semestinya yang harus dilakukan adalah berusaha menemukan “ Aqal “ yang memang telah ada pada diri sendiri , kemudian setelah diketahui dan dijumpai keberadaannya baru digunakan sebagai sarana untuk ber-ibadah , kalimat ini merupakan dasar fikih yang sempat terlupakan atau hilang ditelan masa.

Jika aqal diri tak diketahui maka aqal siapa yang dipakai sebagai dasar ibadah ..? mungkinkah untuk ber-ibadah minjam sarana orang lain , kalau minjam selop atau sarung bisa dimalumi tapi kalau minjam atau numpang aqal wah aneh bin ajaib kalau terjadi.

Selama 13 th rasulullah saw membimbing para sahabat dan ahlul bait bagaimana kiat menemukan Aqal untuk dipakai sebagai dasar sarana ber-ibadah ( termasuk ngaji , sholat , puasa dan lainnya) , ketika datang seruan hijrah maka para sahabat dengan antusias mendukung dengan sepenuh hati.